DÄR finns du dröm-muffin!




Det är inte klokt.

Ibland är visst någon som hör ens böner. Min efterlysning på den där alldeles speciella muffinsen gav resultat. Joa  - fantastiska Joa - som minsann tar tag i saker visste mycket väl vilken muffin det var jag talade om. Och hon drog det längre än jag.

Joa visste att mästaren bakom vår dröm-muffin heter Cheryl Lindblad. Hon bakade muffins till Wayne´s förr men som Joa själv sa sen började Wayne´s själva baka och då försvann hela magin. Vidare visste Joa att Cheryl sedan hade Muffin Company vid Fridhemsplan men att hon sålt denna och då har detta Muffinställe gått samma öde till mötes som Waynes.

Här nöjer sig inte Joa. Hon hittar Cheryls hemsida, hon mailar och vips! Självaste Cheryl har kommenterat  mitt muffininlägg! Det är ju helt makalöst faktiskt! Muffinsarnas okrönte drottning har delat med sig av sitt recept! Tack snälla, snälla Cheryl!


Postat av: Cheryl Lindblad

Vad roligt att ni kommer ihåg mina kanel muffins!! De var faktiskt en av mina favoriter. Du får receptet här och nu - en sommarpresent!

Själva muffins:
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
125 gram runstempererat smör
1 3/4 dl strösocker
2 ägg
1 1/4 dl mjölk
2 tsk äkta vaniljsocker
Blanda de torra ingredienserna i en stor skål och ställ åt sidan. Vispa smör och socker pösigt med en elvisp och tillsätt äggen. Blanda i mjölken, vaniljsocker och de torra ingredienserna i äggblandningen. Fyll pappersklädda formar till hälften med muffinssmet, strö på kanelfyllningen och fyll formarna sedan nästan upp till formkanten med resten av smeten. Grädda 25-30 minuter för stora muffins och något kortare tid för mindre.

Kanelfyllningen: 1 1/4 dl vetemjöl, 3/4 dl strösocker, 60 gram smält smör, 2 msk malen kanel. Blanda och fyll muffinsarna enligt ovan.

Och till sist glasyren - min favoritglasyr som är så god på just denna muffins. Mycket socker men ibland måste man bara ha något gott!!

100 gram Philadelphia cream cheese, 4 msk rumstemperat smör, 350 gram siktat florsocker samt 1 tsk nypressad citronsakt.
Rör osten och smöret mjukt med en handvisp och blanda sedan i florsockret. Rör om tills krämen är mjuk och blanda till sist i citronsaften.

2009-07-22 @ 13:47:22


Jag är så barnsligt lycklig. Men bakandet får vänta tills flytten är klar. Hurra hurra hurra!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fantastiskt! Ser fram emot din flytt. Vad sugen jag blir på glasyren, den låter ljuvlig.

2009-07-22 @ 17:44:14
Postat av: Julie

Gu vad sweeeet! Älskar när folk bjuder på grejer. Både Joa och Cheryl, generöst, och sweet in so many ways.

2009-07-23 @ 18:15:55
URL: http://littlefox.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0