Var finns du dröm-muffin?


Jag är obsessed vid en tanke. Jo förstår ni, en gång i tiden fanns världens godaste muffin på Waynes. Detta var i slutet på 90-talet och jag jobbade på FortKort. Altlsom oftast kilade jag på lunchen nerför Kungsgatan för att inmundiga denna fulländade sockerbomb.

Själva muffinsen var i klassisk muffinsmak, liksom sockerkaka. Men inuti fanns en kladdig och krispig kanelkräm och på toppen fanns ett jättetjockt lager frosting med kanel/socker-puder ovanpå. Åh den var så god. Men den försvann ändå. Och den finns inte att hitta ens i specifika Muffinbagerier. Jag har själv försökt göra en variant men jag har dåraktigt misslyckats varje gång.

Idag är jag så sugen på det här bakverket att det vattnas i munnen. Minns ni? Och framför allt, har ni ett bra recept alternativt nåt sjysst fik som fortfarande kränger mästerverket?


Kommentarer
Postat av: Sylvia

Visst minns jag! Jag köpte den dock aldrig själv, men du pratade ofta om den...

2009-07-21 @ 09:14:25
Postat av: Anonym

Men sluta! Jag vet precis vilken muffins det var! Den var fulländad. En gång i tiden var det en Muffins bakerska från USA som ägde Muffin company vid Fridhemsplan. Hon bakade dessa muffins och sålde till Waynes, sen började dom baka själva och då försvann hela magin. Hitta Cheryl Lindblad som hon heter och tvinga henne baka till oss! Hon har sålt muffin company också, så där är det bara skit nuförtin. Cheryl har skrivit en bok "Muffins & Smoothies" men det är nästan omöjligt att få dom lika goda som när hon gör dom.

2009-07-21 @ 15:08:36
Postat av: Anonym

Det var alltså jag Joa som skrev den förra kommentaren. Men det fattar du ju Lillbarbro, ingen annan kan obsessa så över en muffin.

2009-07-21 @ 17:02:09
Postat av: LillBarbro

Vet du Joa att jag kände på mig att du skulle veta precis vad jag snackade om och satte mitt hopp till din knowledge. TACK! Men attans att det skulle vara så omöjligt då! Sista försöket får ju bli boken då...

2009-07-21 @ 18:07:46
Postat av: Cheryl Lindblad

Vad roligt att ni kommer ihåg mina kanel muffins!! De var faktiskt en av mina favoriter. Du får receptet här och nu - en sommarpresent!



Själva muffins:

3 1/2 dl vetemjöl

1 1/2 tsk bakpulver

125 gram runstempererat smör

1 3/4 dl strösocker

2 ägg

1 1/4 dl mjölk

2 tsk äkta vaniljsocker

Blanda de torra ingredienserna i en stor skål och ställ åt sidan. Vispa smör och socker pösigt med en elvisp och tillsätt äggen. Blanda i mjölken, vaniljsocker och de torra ingredienserna i äggblandningen. Fyll pappersklädda formar till hälften med muffinssmet, strö på kanelfyllningen och fyll formarna sedan nästan upp till formkanten med resten av smeten. Grädda 25-30 minuter för stora muffins och något kortare tid för mindre.



Kanelfyllningen: 1 1/4 dl vetemjöl, 3/4 dl strösocker, 60 gram smält smör, 2 msk malen kanel. Blanda och fyll muffinsarna enligt ovan.



Och till sist glasyren - min favoritglasyr som är så god på just denna muffins. Mycket socker men ibland måste man bara ha något gott!!



100 gram Philadelphia cream cheese, 4 msk rumstemperat smör, 350 gram siktat florsocker samt 1 tsk nypressad citronsakt.

Rör osten och smöret mjukt med en handvisp och blanda sedan i florsockret. Rör om tills krämen är mjuk och blanda till sist i citronsaften.

2009-07-22 @ 13:47:22
Postat av: Joa

Det är ju fantastiskt! Tack Cheryl!

2009-07-22 @ 14:09:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0