Att göra pass


Var femte år är det dags. Nytt pass. Det jag har dragits med de senaste fem åren har inte varit till belåtenhet. Det är något med kontarsterna. Överdrivna. Svarta fransar och bryn och ljusa stirriga psykopatögon har mött mig varje gång jag öppnar passet för en ny resa.

Därför var jag ganska glad då det visade sig att jag nu behöver göra ett nytt. Så i morse bar det av. Sminkade, kammade och fixade. Visst, det är bara ett pass som visas nån gång om året, men ändå, man skulle ju vilja se okej ut på bilden.

Väl där så ber damen i luckan mig att vara så avslappnad jag kan i ansiktet. Jag försöker att vara lagom avslappnad. Men dock inte så avslappnad så att underkäken faller ner ett hack. Tycker mig se i avspeglingen på skärmen att det ser ut att funka.

Jag får lämna fingeravtryck (nytt, skoj!) och skriva namnteckning samt kolla att alla uppgifter stämmer. Sedan får jag se hur passet kommer se ut. Med bild. Jag ser ut som en rumpnisse med platt hår på ena sidan. Trots det så svarar jag "okej" på frågan om allt ser bra ut. Känns fånigt att be att få ta om fotot. Så nu får jag dras med rumpnisse-fotot så tills jag fyller 40. Perfekt!


Kommentarer
Postat av: Kollegan

Lika peppad som du knallade jag för ett tag sen iväg till Bergsgatan för att införskaffa ett nytt pass. Fiffad o piffad ställde jag mig framför kameran o kände att den här gången blir det bra.

Men ack vad jag bedrog mig, har en min som bara kan tolkas som om att jag har ngt som gör jäkligt ont uppstoppat nånstans.Inte kul!

Hör oxå mig själv säga ok till bilden efter att hon i luckan försöker släta över med att "du vet ju att ingen blir speciellt bra på de här bilderna"

Som grädde på moset fick jag nu i helgen kommentaren av en storväxt tulltjänsteman i Kansas "Did they tell you to look like this on the picture?" Hon släpper sen inte ämnet utan traggar på om hur trevlig K ser ut på sin bild o hur risig jag ser ut på min. Kändes sådär.

Kanske bara helt sonika ska "tappa" bort passet o skaffa nytt igen. Bara för att slippa bli hånad vid gränsen varje gång man ska nånstans.

2011-02-14 @ 15:21:24
Postat av: Kusinen

Hahaha, vad rudet av tulltjänstemannen... och vad typiskt att man säger att det är ok, fast de till och med frågar och ger en chansen att ta ett nytt foto!!! Jag skulle gjort precis likadant tyvärr. Varför pallar man inte att säga ja i ett sånt läge?

2011-02-14 @ 16:47:20
Postat av: Joa

BILD TACK!!!!!

2011-02-14 @ 19:09:26
Postat av: LillBabbsan

Kollegan - hahahaha är detta sanning? Dels kommentaren "du vet ju att ingen blir speciellt bra" Det är ju helt underbart. Och sedan i Kansas-tullen, hahahahaha... jag blir så nyfiken på bilden.



Och Joa, passet är på gång, får se om jag törs publicera bilden när det anländer.

2011-02-15 @ 09:17:36
Postat av: Kus

Har du kvar ditt gamla leg där ditt hårfäste var lite skumt?

2011-02-15 @ 11:36:55
Postat av: Lill B

Just det! Jag fick en jättelång panna å försökte reklamera efetrsom jag hade en dublett av fotot att jämföra med (på den tiden man tog bilden i automat själv) men kassörskan på Posten vägrade se att det avr skilland. Fast det var STOR skillnad! Jag blev plötsligt Sten Pannben och hon påstod att det avr så jag såg ut och att det var omöjligt att det blev någon skillnad. Men då visste ju jag att när vår kusin Åsa fick tillbaka sitt leg så hade ett av ögonbrynen försvunnit. Så det är bluff och båg. Jag tror de drog lite i ansiktena så de skulel stämma in med deras millimeter-mått.

2011-02-15 @ 12:07:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0