Nya golvet


Just nu är det bara flytt renovering flytt renovering. Och jag har knappt tillgång till dator så LillBarbro hamnar lite i skuggan. Men iallafall, detta har hänt:

Dag 1 revs golven och det konstaterades av Valentin som "Inga Problem" egentligen heter att golvet var i för dåligt skick för att räddas. Det var jobbigt då golvet som kommit fram såg jättefint ut på de bitar som var hela. Man bestämde att det skulle läggas in nytt furugolv som ska lutas.



Idag är nästan hela vardagsrumsgolvet lagt. Sedan ska även hall och kök läggas för där fanns inget trägolv under plastmattorna. Nu är vi lite rädda att det ska se för nytt ut. Golvet på bilderna ska slipas och sedan lutas. Vi hade tänkt vitlut men jag "lutar" lite åt grålut för att få det att kännas mer gediget och gammalt. Vad tror ni? Valentin har lovat att ta fram ett prov på en blanding av grå och vit lut som vi ska få se i morrn.

Den grå nyansen går lite åt trätrallhållet om ni hajjar, medan den vita blir lite mer mjölkig men får bort det gula i furun. Har ni några tankar om detta?




Här är gården som är höstig och fin nu. Jag kan ej ladda in bilder från kameran nu så det blir lite dassiga mobilbilder så länge, det får duga.

Kramar!


Kommentarer
Postat av: Ana

ÅÅÅ va fint det kommer att bli. Isabel o Fredrik vitlurade sitt furgolv det vart jättefint, men jag tror grått också blir finfint! Det grå kanske är lite mer förlåtande för fläckar?

2009-10-02 @ 11:07:19
Postat av: LillBarbro

Jag brukar också tycka om de vitlutade golven, men jag tror att det gör ganska mycket att de e gamla och slipade. Var F & I:s golv nya eller gamla? Båda blir nog fint, bara det ej blir för mjäkigt liksom...

2009-10-02 @ 11:18:18
Postat av: Julie

Jag tycker grålut låter superfint! Lite som den gamla plankan som vi har använt till Ullas grej du vet... Förstår vad du menar. Men tror oxå att vitlutat skulle bli fint, och om inte annat så åldras det väl oxå fint? Mina föräldrar har hela huset vitlutat i Värmland, det funkar bra i den gamla träkåken.

2009-10-02 @ 14:14:16
URL: http://littlefox.devote.se
Postat av: Ana

Deras var sprillans. Men det syntes ej när lutningen var klar. Eftersom lutningen inte ger så jätte hårt skydd så slits de ganska fort och får lite falsk patina.

2009-10-02 @ 14:18:03
Postat av: Ana

Föresten, era fönster e verkligen fantastiska. Ser ut som pepparkakshusfönster.

2009-10-02 @ 14:19:22
Postat av: LillBarbro

Aaaah intressant Ana, det e bra att veta för det e vad jag är rädd för - att de ska se nya ut. Valentino ska hårdvaxa efteråt för att det ska vara tåligt.



Julie - ja haha det e ju exakt som ullas träbit! Fattar inte att jag inte tänkt på det! Men det gillar vi ju...



Fönstrena var det första man fastnade för på visningen :)

2009-10-02 @ 14:58:16
Postat av: Sylla

Gården ser ju finfin ut! Vilken härlig utsikt ni har!

2009-10-03 @ 17:17:17
Postat av: Joa

Jag röstar på vitt. Såhär lite sent i matchen. Hej förresten, hemma nu! Kram J

2009-10-04 @ 18:11:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0