Alla vi som försökt göra oss en redig peng på ett så billigt trick som sommaren (Part 2)


Startade upp förra veckan med Friends in Need´s "Alla vi". Veckans val känns självklart. "En dag på stranden" med Thomas Ledin är en låt som länge irriterat mig. Visst, man får ge honom att "Sommaren är kort" var en sommarlåt som faktiskt funkade. Grejen är bara att han kanske borde nöjt sig där. Men mycket vill ha mer. Och då kan det bli så pass risigt som i denna efterföljande sommarplåga.

 Lägg sedan till att Thomas försöker rida på varje våg som drabbar Sverige. Uttrycket "Gilla läget" blev runt 2006 ett välanvänt och trendigt uttryck. Thomas snappade direkt upp detta och skrev låten "Gilla läget". Nu har Thomas snott ihop låten "Håll ut". En låt som är tänkt som en pepp till folket i kristider. Jag har hört att han har nån slags tanke på samarbete med Volvo och SAAB men jag vet inte hur det är med den biten... Nåväl, tillbaka till sommarlåtar, jag tänker mig detta scenario:

Ledin sitter i köket å funderar. Det är tidig vår och businessen går sisådär:

"Alltså Sommaren e kort var en riktig kassa-ko , lättinhåvade stålars alltså... sommarlåtar e verkligen the shit... e man pinsam om man kör typ en likadan variant i år?... ja kanske....eller? Äh, alla älskar ju det, brudarna, deras killar, deras ungar, deras mammor, det kan ju liksom inte gå fel. Jag tror jag gör det. Jag tar med mig papper å penna nu på muggen och plitar ner en sommar-hit. Behöver inte bli så avancerat....."

Och Ledin tar verkligen till de billigaste av trick där han sitter på sin toalett. Texten osar "jag har inget att skriva om" med meningar innehållande fraser som "sen gick jag in i huset", "det blir säkert ändrade planer, hursomhelst, det blir nog bra" samt "jag låter dagen få bli som den blir".

"Jag låter texten får bli som den blir, hursomhelst, det blir nog bra" är en mer passande textrad enligt mig. Sista versen orkar Ledin inte ens skriva utan nöjer sig med ett "Nanana-na" i mallig ton. Jag föreslår att du scrollar ner till texten å ser om du håller med...? Jag vet att jag är hård mot stackars Tomas men han har ju ändå så många fans....

 (Video saknas)

Jag vaknade först av alla

Tog min morgonpromenad
Klädd i slitna shorts och orakad
Gick jag där på min strand
Jag vandrade jämns med vattnet
Njöt av varje andetag
Det var den bästa stunden på dygnet
Hela sommaren låg stilla
Jag såg ut över havet
Kisade med ögonen och sa:
Det verkar bli en fin dag idag

Det blir en dag på stranden
Molnen har dragit förbi
Vi sjunker ner i sanden
Låter dagen gå som den vill
Det kanske blir en lunch i skuggan
En siesta, vad vet jag?
Det blir säkert ändrade planer
Hur som helst, det blir nog bra

Jag vände mig om
gick hemåt
Såg båtarna på väg mot land
Mötte vår morgontidiga granne
Med en solstol i sin hand
Sen gick jag in i huset
Och bryggde vårt morgonte
Sen väckte jag mina älskade

(Refräng: Det blir....)

Låt alla världens telefoner ringa
Jag är inte anträffbar
Vi låter hela världen vänta
Vi har stängt för idag

Nanananananana....nanananananana

Nanananananana....nanananananana

(Uppr: Det kanske blir)

(Refräng: Det blir....)


Kommentarer
Postat av: Sylla

Hehe, ja det känns som våra egna låtar...men vi var ändå mellan 5 och 10 år då typ. Men jag måste erkänna att jag blir lite blank i ögonen av raderna om brygga morgonte och väcka sin älskade...

2009-06-10 @ 12:57:41
Postat av: Emma

Jag tänker bara på dig och mig i ett deperat försök att ta ett dopp då vattnet aldrig blev djupare

2009-06-10 @ 13:49:31
Postat av: LillBarbro

Ja jag med! Hahaha... kanske fick sången tre verser till vid det tillfället?

2009-06-10 @ 14:54:36
Postat av: lillräven

hihihihihihihi!

2009-06-10 @ 23:43:10
URL: http://littlefox.devote.se
Postat av: Anonym

Då Saga kom ut till Svartsö insåg jag att det är ngt med det stället som gör att alla börjar nynna på Ledin låtar.

Hon låg på klippan och löste korsord och sjöng - Blå blå vindar och vatten ..

Jag tänker också på då jag spelade in radioprogram (9 år) hittade på texter eftersom jag sjöng- Freestyle, det är ju det som Tompa måste ha ägnat sig åt.. Klädd i slitna shorts och orakad...

2009-07-14 @ 11:54:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0