Krull!

 

Det finns en kille som rör sig på söder som jag och mina vänner Lillräven och Emma ser överallt. Han brukade dyka upp ungefär samtidigt som våren kommer, likt en tussilago. Vi har kommit att kalla denne man för Krull. Det e märkligt faktiskt, vi ser honom inte på vinterhalvåret överhuvudtaget men så fort träd å buskar får knoppar, ja då brukade man kunna vara säker på att Krull dök upp både här och där. Ett lika självklart vårtecken som något annat. Vad som hände denna sommar är dock ett frågetecken. Han har icke synts till. Jag gissar att han spenderat sommaren i Barcelona eller dylikt.

 

Nåväl.

Det hela slog mig sensommaren år 2000 då jag pluggade på Åsö Komvux. "Den där krullhårige pajsaren känner jag igen" tänkte jag där jag satt och åt lunch och såg Krulls karaktäristiska brunröda afro lite längre bort i caféterian. Efter denna händelse befann sig Krull allt oftare på samma plats som jag. Han var på 7-11, han satt på t-banans gröna linje, köpte en glass på nytorget, var på badhuset, kollade in en gratiskonsert i Tanto, ja i stort sett överallt.

 

Det kan ha varit nästkommande sommar vid Långholmsbadet som jag berättade för Lillräven och Emma att det började bli sjukt hur ofta jag befann mig på samma plats som denna hårfagre kille. För då satt han antagligen på en filt där på stranden så jag kunde peka ut honom.

 

Det var här någonstans som det hela eskallerade. Helt plötsligt var vi tre som såg killen överallt. Och på de mest osannolika platser. Ofta runt söder, alltid runt sommaren. Nu började vi rapportera via sms till varandra varje gång vi stötte på Krull. Plats och klockslag. Och ojoj vad mobilerna pep.

 

"12.45, Krull känner att det vore skönt med en joggingtur och tar en sväng längst Södra Mälarstrand", ungefär så.

 

Varje gång man fick ett sms fick man också ett anfall av skratt, det hela e så otroligt komiskt. Finns ju liksom ingen gräns för hur ofta man ser honom. Eller rättare sagt såg. Killen är så gott som spårlöst försvunnen. Bortsett från ett Krull-scoop från Emma i höstas då han tydligen hängde på Mariatorget igen om jag inte missminner mig.

 

Topp 3-lista på otippade möten med Krull:


1.Lillräven tar folk-gles buss ut från stan till Trosa en vacker sommardag, bussen stannar mitt ute i ödesmark och plockar upp en kutande resenär - Krull


2. Emma spatserar på söders gator och krockar nästan med en cykel som är på väg ut ur en port på Hornsgatan, ut ur porten med cykeln kommer givetvis - Krull


3. Jag går av tunnelbanan på sin station söder om söder en sen vardagskväll efter ett besök hemma hos Emma. På perrongen, väntandes på tåget in mot stan, står - Krull


Den sistnämnda gången får jag ögonkontakt med Krull. Han ler lite uppgivet. Känner han också att det e sjukt att vi ser varandra överallt? Eller flyter vi in i mängden? E det kanske så att alla som rör sig på Söder sommartid ser denne kille överallt? Jag kan inte låta bli att undra vad som höll Krull borta denna sommar. Kanske har han bara blivit äldre och slutat hetsa runt i stan hela tiden. Saknaden är total.


Kommentarer
Postat av: Marie

Hahahahaha.. Fantastiskt roligt! Och osannolikt! Jag vill bli introducerad till honom! Alltså inte TILL honom, men ni måste visa vem han är! Jag vill också skicka sms när jag ser honom. Alltså inte till honom, men till er! Känner på mig att jag oxå ser honom ibland...? :-)

Snart är det ju vår! Vill se bild innan februari månads slut! Kameramobilerna, fram! Skicka MMS!

Kram M

(Låter som jag inte har speciellt mycket för mig.. haha..)

2009-01-16 @ 18:10:57
Postat av: Anonym

Du har så rätt storasyster, chansen att du ser honom lika ofta som oss är överhängande. Han rör sig i ditt område. Tyvärr har bildförsöken inte blivit helt lyckade hittills. Faktiskt bara Emma som smygfotat än så länge, och det blev endast en suddig prick. Men här följer en beskrivning:



Afrolockar i rödbrun nyans. Sideshow Bob-längd på håret. Ljusa ögon, blå?, rosiga kinder. Längd ca 185 cm. Klädsel: Jeans och t-shirt. Söder-stil.



Känns det igen?

2009-01-16 @ 19:04:00
URL: http://lillbarbro.blogg.se/
Postat av: Julie

ha ha ha!! Krull. The never ending story. Marie, du kommer börja se honom nu. Hoppas han är tillbaka i år! Ingen sommar utan Krull. Faktiskt.

2009-01-17 @ 09:49:00
URL: http://littlefox.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0