Stockholms kanske märkligaste butik

I Hornstull finns en klädaffär som heter Zazza. Jag har länge häpnat över deras fantastiskt läskiga skyltdockor. Ja, överlag är skyltningen suspekt. Frågan är om det inte är bättre att inte ha några dockor alls än att använda sig av dessa?



1. En dåsig docka med superkort lugg. Notera armens vridning.



Ordentligt tilltufsad docka, även denna med armar som ser ut att vara ur led. Polaren bakom har ingen arm alls.



Byst med avsaknad av axelparti (eller kanske bara ett väldigt, väldigt nätt sådant) visar upp en liten hjälpligt upphängd kofta. Huga.



Stöddig docka i vårfräsch anorak.



Och vad har vi här? En odefinierbar jättegnagare halvvägs på väg in i något stickat och med ett påskägg hängandes i svansen. Där löste man påskskyltningen i ett svep.



Bijouterier och mask-arrangemang.



Den här dockan skulle man nästan komma undan med, även fast hon har en otäckt nonchalant blick. Och sen är det den där mystiska knölen på magen som inte riktigt ger den randiga toppen fullständig rättvisa.



Slutligen. Jättegrodan som alltid finns att skåda i skylten har här fått rycka in som klädhängare. Dock med ögonen något ovanför kanten.

Skylten lämnar mig full av frågor. Vem handlar här? Vem äger butiken? Vad ligger en dagskassa på? Och hur går dom runt?


Kommentarer
Postat av: Kollegan

Hahahahaha, helt fantastiskt! Verkligen skräckfilms-känsla, och vad är det de kränger här inne egentligen är den fråga som vaknar i mig? Det måste ju bara va ngt hemligt och säkerligen ngt med dragning åt perverst, ngt som vi här ute i den vanliga världen inte hajar. Men för de invigda är det helt solklart vad det är frågan om när de ser förvridna armar, en överdimensionerade råttstjärt, påtänd kvinna i frukostlugg, smyckade avhuggna händer osv osv. Barbro vi bara måste ta oss en tur till det här stället o reka!

2010-03-23 @ 08:37:56
Postat av: Anonym

Kollegan - jag går gärna in på studiebesök i butiken tillsammans med dig. Ensam törs man ju knappast. Du drog just funderingarna ett steg längre om vad som egentligen försigår innanför portarna till detta näste av skräckingivande modedockor!

2010-03-23 @ 11:31:46
Postat av: Julie

HHAAHAHAH! Jajjemen, det har jag oxå frågat mig många ggr, hur de går runt. Men jag märker att jag aldrig kikat in särskilt noga. Stört ju!!

2010-03-23 @ 12:06:05
URL: http://littlefoxdiary.tumblr.com
Postat av: Ana

Försöker de göra ett statement, en revolt mot modevärldens perfekta skyltdockor? Eller röker de bara lite för mycket crack där inne på lagret?!... Den där gnagaren med ägget på svansen var det värsta jag har sett.

2010-03-23 @ 14:43:14
URL: http://aiemana.wordpress.com
Postat av: Sylla

Ja gnagaren är verkligen helsnubbig!

Och vridna kroppsdelar...skeva skyltdockor är skräckfilmsrekvisita no 1, usch.

2010-03-23 @ 15:07:45
Postat av: Marie

Hahaha... D var d roligaste.. Och Kinen, dina kommentarer förhöjde upplevelsen :-)

2010-03-24 @ 19:29:44
URL: http://barbrostockholm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0