Umbria!

..och så var det Italien. Umbrien, som ligger granne med Toscana, var målet. Och våran lilla by låg precis på gränsen mellan dessa områden. Så vackert så man smällde av var det. Men när vi kom fram var det hällregn och dunderåska. Alltså ett sådant oväder där det blixtrar varje sekund. Vårt hus som låg högst upp var en vacker och nästan lite otäck utkiksplats för detta skådespel.

Vårat hem bestod av två stenhus, en underbar trädgård och en stor fin uteplats för långa och stora middagar. Bra för oss som var 10 vuxna och 2 småttingar. I trädgården fanns en hönsfamilj, under oss på en äng bodde ett 100-tal ankor. Lägg därtill en åsna och en häst och ni hajjar att det var livat.

Man kan säga att det var ungefär fifty fifty med sol och regn-dagar. Och de soliga hängde vi mest vid huset, som hade denna lilla svalknade pool...

...omgärdad av en massa lavendel som uppskattades av fjärilarna. Och den där kolibrihistorien som vi hittade på Kefalonia förra året fanns även här.

Många utflykter till hyffsat närliggande städer blev det, särskilt de regniga dagarna. Här besöker vi Arezzo och en marknad som hölls en gång i månaden med massa fina gamla grejer som möbler, dukar och beslag. Himmelriket!

Men tyvärr visste dom att ta betalt. När jag trodde jag skulle fynda en fin gammal spetsduk i linne fick jag veta att de ville ha 700 för den. Och då menar jag euro! Vi nöjde oss således med en tavla med snubbig men fascinerande insekt.

Om kvällarna åt vi vanligtvis middag hela gänget ihop. Grillen vid muren användes flitigt. Och oj så trevligt det är att sitta så där många och äta långa, goda middagar ihop med utsikt över Umriens gröna kullar. DET är semester det.

Vår vän F fyllde 30 och fick ballongmiddag. Hon bjöd på underbart smakande lammstek. En av de allra godaste middagarna denna vecka.

På väg till Florens. Det regnade så kraftigt att det tillslut haglade! Det trodde man inte om Italien i Augusti.

Väl framme i Florens blev vi direkt riktiga turister. Nappade på erbjudandet att köpa regnponchos på parkeringen och fotade sedan som galningar alla de vackra kyrkorna och byggnaderna som fanns. Och vi var inte ensamma...

Sista kvällen åkte vi tillbaka till en av våra favorter Anghiari, en fin gammal medeltidsstad, för att äta middag. Ett litet italienskt pensionärspar som verkade veta vad de pratade om tipsade oss om en restaurang som visade sig vara en sån som utmärkts av michelinguiden flera år i rad. Vi blev eld och lågor och unnade 4-rätters. Det var fint.

Mätta och goa åkte vi hem igen.

Vacker utskikt hade vi, men vi var trötta på att se bergen så dimhöljda. Sista dagen åkte vi till Rimini där vi senare skulle ta flyget för att få en dag på stranden som avslut.

Efter en väldigt segdragen bilkö på över en timme fick vi äntligen det vi förtjänade - en riktigt solig dag vid havet! Fint avslut på en underbar resa. Italien gav mersmak. Men nästa gång beställer vi mindre regn.