Mitt nya färdmedel


Min gamla cykel blev stulen i somras. Så när jag på tunnelbanan satt och läste en annons i Metro om en cykelbutik som höll nattöppet med superrea nappade jag. I annonsen läste jag om en fin gammaldags svart cykel för en hyffsat billig penning.

På fredagskvällen drog jag således med mig A till deras filial i Vasastan. På vägen dit fantiserade vi lite om vad som kunde vara haken i ekvationen prima cykel vs. spottstyver. "Om den är omonterad vill jag inte ha den" klargjorde jag.

Nåväl. Framme i butiken möttes vi av 3 onormalt ocharmiga manliga expediter. En av dem morsade på mig och jag klargjorde glatt att "jag var intresserad av cykeln av märket Mirage i gammaldagsmodell".

"Vill du ha växlar?" Undrade killen med det mest uttryckslösa ansiktsuttrycket.

"Jag tror det var 3 växlar på den?"

"Är du säker?"

"Nej..." Jag börjar nu känna vart detta kommer att barka hän. Priset kommer gå upp. Kraftigt.

Killen knappar i datorn och klargör sedan att priset är utan växlar. "Vill du ha växlar blir det 500:- till."

Jag börjar förklara att jag hade tänkt mig ett billigare pris för att jag inte ska bli så ruinerad om cykeln blir stulen igen. Killen är helt oförstående. "Det här e ett otroligt bra pris för en cykel av så bra kvalitet" maler han på. Och jag fattar nu att han och jag aldrig kommer nå varandra i vår kommunikation.

Ok. Jag bestämmer mig för att det inte är läge att snåla in på växlarna och tackar ja till erbjudandet om 3 växlar. Sagt och gjort. Härpå följer en liten diskussion om lås. Jag förstår inte killen. Han förstår mig ännu mindre. I mitten står A och översätter mellan oss båda och tillslut har även ett s.k godkänt lås adderats mitt köp. 590:- till blev det. Känslan i magen är lite kymig men jag tänker att nu får jag mig ändå en riktigt fin cykel av kvalitet.

Precis när killen tagit mitt kort och genomfört köpet och kvittot rullar ut säger han som av en händelse:

"Jag måste påminna om en sak. Cykeln kommer i kartong."

"NEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!" spontanropar jag ut. Och skrattar åt ironin. Det gör inte killen. Han säger istället (som han säkert säger efter varje kortköp) att den endast är i tre olika bitar. Jaja, hejhej. Vi går hem och väntar på att dom några dagar senare ska säga att cykeln anlänt.

Spännande fortsättning följer





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0