Tantvarning, gnällkärringvarning eller bara varning för en torr inställning


God förmiddag.

Ska ta upp något jag länge tänkt på. Försäljare! De som drar på sig sina trevliga kostymer och dukar upp sina pinaler och brer på ett läskigt leende i ett köpcentum nära dig. I mitt fall är det Ringen och Västermalmsgallerian som stör. För dom stör verkligen. I Ringen står de i varje hörn. Om man ska till ICA händer det att man från ingången fram till butiken blir stoppad 3 ggr av olika typer.

Det börjar med Röda Korset eller Greenpeace utanför. Den här är jobbigast då den skaver lite på samvetet. Jag har i många år varit medlem Greenpeace just för att jag inte kunde dra mig ur då dom lyckats få stopp på min marsch framåt och jag faktiskt stannar till. Men det är ok, det är ju för en bra sak. Även fast jag i och med att jag bytte bank passade på att gå ur...

De som jag verkligen ogillar är dom se som har ett helt stånd i papp och försöker kränga på dig teleabonnemang på stående fot. De som trots att man inte tittar ditåt med stark röst ropar "Hej, vad har du för mobilabonnemang idag?" Vaddårå? Skit i det du! Det är så man vill svara. Och när man hör någon göra just så ropar försäljaren trots spottning i ansiktet "Då får jag önska dig en riktigt trevlig daaaaaaag!" Käften.

Jag vet aldrig hur jag ska hantera dom här. Och jag måste passera dom flera ggr dagligen. Jag brukar försöka se ut som att jag har så där riktigt, riktigt bråttom. Ibland kombinerar jag det med att välja ytterfil och låta en dam eller herre på väg åt samma håll hamna närmast försäljaren. Detta är ett ganska bra trick då försäljaren blir rådvill och inte hinner med både mig och den andre personen. Dock är det inte alltid man har den turen, utan oftast är man ensam måltavla. Det har hänt att jag försöker ignorera "hejjet". Men så känner jag mig dum och mumlar efter ett par steg någon dålig ursäkt, typ "Jag har inte tid".

Nu undrar jag: Vad kan man säga för att verkligen slippa följdfrågor? Oftast ger dom sig ju inte så lätt. Kan man rent utav vädjande säga "Snälla, låt mig vara"? Eller är det lite väl dramatiskt? Varför får dessa typer slå upp sina kapell i alla centrum?

Kommentarer
Postat av: Kollegan

Ja de e ena riktiga Etter-Pettrar som har tagit denna sysselsättning till att livnära sig på. Det finns ett gäng som klär sig i vita läkarrockar och kränger fiskoljepiller, väldigt mycket teater över det hela. Fick höra av en i ämnet väl insatt person att dessa "läkare" tjänar 180 Kr per sålt fiskabonemang och att de kan dra in mellan 40 och 50 tusen i månaden!!!!!!

Nästan så att jag kan tänka mig ett karriärsbyte.

2009-02-12 @ 15:54:00
Postat av: klunkimumsipuffi

Jag brukar bara skaka på huvudet. Då finns det liksom inget att säga... Jag signalerar "nej nej" och "vad håller ni på med, skaffa ett riktigt jobb"

2009-02-12 @ 18:15:29
Postat av: Sylvia

Till slut får man ta i med hårdhandskarna. Och när de inte ger sig, det borde klassas som trakasseri! Jag har lagt på luren i örat på en telefonförsäljare, efter att ha sagt NEJ JAG ÄR INTE INTRESSERAD en massa gånger. Det enda de vill är att suga ut en! Det får man komma ihåg.

2009-02-12 @ 21:41:06
Postat av: Lilla Räven

Jag hörde talas om ett bra trick... att man ler trevligt, och när de frågar vad man har för abonnemang t ex så säger du "ja men det vet väl du, du sålde ju det till mig igår"... och då skrattar de skamset och ber om ursäkt. VOILA! Jag brukar blåljuga för övrigt... ÄR MEDLEM! HAR REDAN! osv.

2009-02-12 @ 23:45:42
URL: http://littlefox.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0