Aaaargh!!!



Jag har varit så huslig det senaste dygnet. Städat, dammsugit och diskat. Dammsugaren har fått jobba mellan dynorna i soffan, längst in bakom sängen och bakom spisen och det är med mina mått mätt en riktig prakt-städning. Kom under fiffandet på att det är 1a advent på söndag. Vilket måste betyda att det är helt ok att jag går ner i källaren och rotar efter julstjärnorna. Sagt och gjort. Någon minut senare står jag dubbelvikt i mitt källarförråd och försöker med våld dra ut den lilla skolådan med märkningen "X-mas Stuff".

Uppe i köket igen, lite svettigare, lite nysigare, samt med ryggvärk tar jag fram mina fina stjärnor. De ligger prydligt nedpackade i lådan. Hur prydligt jag än virat sladdarna i fjol så blir det bara ett stort trassel när jag ska ha upp skiten. Men skam den som ger sig. Moment två är att lirka fast lamphaken i själva stjärnan. Pyssligt, minst sagt. När man väl fått fast kroken på ena sidan så lossnar den på andra sidan. Får det till slut att funka. Kontrollerar snabbt i förbifarten att lampan fungerar. Det gör den. Får upp stjärnan på plats men den fullkomligt vägrar att hänga rakt. Den vrider sig ett kvarts varv. Jag vänder på den men det hjälper föga. Jag försöker med nål och tråd att sy en liten anordning för att hålla den kvar. Tråden går av.

Det är här jag skriker högt av frustrationer medan jag i mitt stilla sinne tänker Jag älskar båtar som går sönder *

När jag väl lyckats få lampan på plats, dock fortfarande sne, och tänder den upptäcker jag att lampan under tiden slutat fungera. På det igen. In och skruva i lampan som börjar lysa igen för att i nästa sekund ge ifrån sig ett hhrrrmpfff och slockna för gott. Jag rotar irriterat i lampförrådet och hittar till min stora glädje ett paket med fungerande lampor med likadan sockel(?). Funkar! Yes!

Går på stjärna två som ska hänga i vardagsrummet. Testkör lampan. Fungerar inte. Kollar i kartongen med nya lampor. Slut. Det är nu jag ger upp. Nu ligger trasslet på soffan och retar upp mig. Ni förstår säkert hur detta känna för en människa född i jungfruns tecken. Morr....



Den fruktansvärda lampskiten som inte fungerar samt den vidriga stjärnan som drar åt höger.

* Jag älskar båtar som går sönder -
ett internskämt från barndomen som uppkom vid ett lite småknepigt Legobyggande som Sylvia också minns väl.

Kommentarer
Postat av: Sylvia

Du hajar nog att jag garvar här för mig själv, fast jag tycker synd om dig förstås...jag minns havet, den blå heltäckningsmattan i sovrummet där dina båtar kapsejsade gång på gång.

min stjärna hänger också alltid snett, och har gått sönder lite när jag stuckit in fingrar för att fippla med glödlampan. den sidan får hänga utåt.

2008-11-25 @ 13:59:57
Postat av: Julie

Ja herrejusses vad jobbigt det där är. Vaaarje åååår. Inte undra på att man låter stjärnorna hänga till mars. Och med "man" menar jag "jag".

2008-11-25 @ 20:24:57
URL: http://littlefox.devote.se
Postat av: Kollegan

Ja du den e verkligen skitsned:-)

2008-11-25 @ 22:00:27
Postat av: LillBarbro

Huga. Jag har inte varit hemma igen efter detta. Jag fullkomligt hatar när det inte flyter på. Sylvia, det här blogginlägget var riktat speciellt till dig... vet att du hör vad jag säger i denna fråga

2008-11-26 @ 09:30:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0