Golv


Idag har vi varit på Fredells. Det är så mycket roligare att planera för nya lägenheten nu när båda våra gamla hem är sålda! Som golven till exempel. Det ska finnas furugolv under plastmattorna i kök och hall. Även i vardagsrummet där det nu ligger parkett. Vi ska riva fram golven i kök och hall först och om det ser bra ut så kanske vi tar även vardagsrumsgolvet för att få genomgående furugolv.

Vi har snackat lite om hur vi ska behandla dessa sedan. Dels är det fint med vitmålade. Men det kan också kännas alldeles för stylat och sterilt att ha i varje rum. Mörkbestade är också tjusigt. Men då krävs det ordentligt med ljus så det inte blir för murrigt. Men så syns damm väldigt väl också... SÅ nu har vi kommit fram till att vi bara ska slipa, avluta och olja. Då blir det så där lite lantligt grånat förhoppningsvis. Visst, detta kan också vara lite opraktiskt om man tappar till exempel ett svart vinbär, men om man på direkten torkar bort (eller tar fram sandpappret) så borde det gå. Och lite slitet och naggat i kanterna är det ju bara trevligt om golvet blir med tiden.

På Fredells fick vi råd av en väldigt tillmötesgående kille som tog sig tid att berätta precis hur vi skulle bära oss åt. Han rekommenderade oss att inte slipa själva men tyckte gott att vi skulle kunna klara lutning och oljning på egen hand. Så det blir nog så.

Och så har vi badrummet. Jag är inne på Marrakechdesign.se titt som tätt och den sidan är som en godispåse. Vi vill ha ett sådant golv. Finns massor av färger och mönster att välja på och jag har flera favoriter varav den här är den färggladaste, underbart och vackert, men blir det kanske lite too mush? Sköna grejer att grubbla på är det iallafall....



Bild lånad från http://marrakechdesign.se

Kommentarer
Postat av: Sylvia

Om man oljar massa gånger blir det väl tåligt för fläckar? typ som bänkskivor, är det tokoljat så lägger det sig liksom ovanpå, i alla fall så länge så man hinner torka bort det. Som sagt slipa kan man ju alltid göra.

Fredells är en trevlig butik! Och marrakech, tjusigt!!!

2009-08-24 @ 08:58:08
Postat av: Kollegan

Fredells är verkligen en trevlig butik- trevligt är det oxå att Kollegan har rabatt där:-) Och har jag det så har naturligtvis även du det- så hojta till när det är dags. Och samma gäller även på den mkt trevliga måleributiken i Alvik.

Angående marrakech så är det hur snyggt som helst!!!

2009-08-24 @ 09:05:51
Postat av: LillBarbro

Sylvia - Exakt! Det är så det funkar, även fast lack såklart är ännu mer praktiskt, men men, olja e ju snyggt.



Kollegan - tack snälla för din generositet, dock har det visat sig att A också har det där rabattkortet vi talar om!



Jag längtar tilld en dag då jag får bjuda hem er och allt är klart <3

2009-08-24 @ 11:29:24
Postat av: Sylvia

Jag med! Jag kommer dock hälsa på innan det är klart också...



blev det en gul assistent eller?



hur gör man för att få rabattkort i alvik?

2009-08-24 @ 13:12:52
Postat av: LillBarbro

Du är så välkommen kusin! Och om man är medlem i HSB har man rabatt på både Fredells och Alvik!

2009-08-24 @ 13:44:02
Postat av: Sylvia

Ok det förklarar saken. kan man vara medlem där utan att bo i deras hus?



jag försökte förresten googla den där ludna fjärilen för att läsa mer (den var ju helt sjuk) men jag hittade ingen kolibrimal, har du mer info? det latinska namnet kanske? (jag är seriös)

2009-08-24 @ 15:27:03
Postat av: BAUTA

appropå badrumsplattorna, det kan aldrig bli för mycket (nästan aldrig). jättefint mönster. ett tips man kan ju vitolja också, altsså olja med pigment i...

2009-08-24 @ 17:26:24
Postat av: LillBarbro

Man kan va medlem utan att bo i ett sådant hus, om man sparar i hsb, tror jag, jag var medlem förr... och ang kitchen aid så har jag ej slagit till än. lutar nog åt en ljusblå ändå, den e ju så karamellig.



Och Bauta, ja faktiskt var det ju sån vitpigmentsoljning vi har kollat på, glömde det när jag skrev, såg ut att bli fint resultat. Tack för tips! badrumsgolvet är så fint så fint men vi får se vad det slutar med. jag är lite kär i denna variant men det finns många fina!

2009-08-24 @ 17:38:51
Postat av: Anonym

Sylvia - sök på Kolibri Moth och det kommer upp träffar :)

2009-08-24 @ 17:40:34
Postat av: Sylvia

Vi har vitoljat i stora fikarummet på jobbet, det är fint! och håller skapligt för 50 pers som slabbar dag ut och dag in och har fester där ibland. tror de fixar till det en gång om året, men är man två pers som sliter på det borde det ju räcka med typ vart tionde år...

tack för googletipset!

2009-08-25 @ 09:05:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0