Socker


I början av den här månaden var det prat om att detta skulle bli någon slags hälsosam månad. Inför Thailand skulle det tränas och ätas nyttigt för att vi sedan skulle kunna vältra oss i god mat och allt vad onyttigheter heter på semestern. Men med facit i hand har Februari blivit tvärtom. Denna helg inget undantag. Skelle nog kunna vara så att denna helg innehöll så mycket socker så att den på egen hand gjorde just Februari till den sockrigaste månaden på länge. Varför?





Jo för nu bestämde jag mig för att testa att baka Macarons igen. (sist så gick det ju sisådär) Och dessa små godbitar innehåller plenty of sugar.



Skålla mandlar...



I med massa karamellfärg och in i ugnen



Och tadaaa! Klara små kakor. Men de ena mariga rackare de här maconerna. Förra gången tappade de ju färgen i ugnen (men golvet fick en ny grön kulör som satt som berget) Denna gång blev dom lite för mjuka. Och därmed svåra att få bort från ugnspappret, och därmed lite spruckna och mosade. Men goda! De översta gula gjorde jag på söndagen och de var mina favoriter. Citronsmak! De undre gjorde jag på lördagen och de mest sorgliga grönaktiga där på undervåningen innehöll pistage. Dessa blev istället en aningen för tjocka i smet-konsistensen och därför lite ojämna. Men pistage-smeten var smaskens! Nästa gång: pistage-smet med citronkräm. Jag ska banne mig bli bra på de här små macaronerna.



Och som om inte dessa kakor vore nog - på söndagen kom Maria, Ikaros och Nestor förbi med hemgjorda semlor. Så goda! Och snygga. Mums! Socker, socker, socker....


Kommentarer
Postat av: Kus

Oj vad mycket smarr!

Alltså, får man fråga hur karamellfärgen stod sig efter färden genom magen? De är sannerligen kulörta!

2011-03-04 @ 16:12:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0