Slacker-helg


Det blev inget av mina Ikea-planer denna helg. Dels var det ju lönehelg. Dels hade det fått lov att bli den kommunala vägen dit. Dels var det spöregn som smattrade på rutan på lördagsmorgonen när vi vaknade. Beslutet blev därför lätt att ta. Spottarna i hallen får vänta.

Istället sattes krutet på kvällen då jag och Lillräven som bekant bestämt oss för att dansa på stan. Målet fick bli Spy Bar. Ett säkert kort om man är ute efter att få dansa lite ohämmat. Och det var så roligt! Inte minst när Beyoncés låt "Put a ring on it" kom. Jag kände som att jag nästan på pricken naglade dansen från videon då jag glatt studsade upp och ner på dansgolvet och viftade med ringfingret. Nu var det inte riktigt så, det vet jag, men det är känslan som räknas. Roligt att vara ute med Lillräven igen, det var inte igår... men alltid lika kul.

Söndagen krävde en massa sömn, lite Californiacation och lite kärlek och omtanke. Vi kollade in den här nya Brad Pitt-filmen, Benjamin Buttons, någonting. Den var ungefär fem timmar lång och lite väl knasig för min smak. Kate Blanchett ståtliga uppenbarelse var dock en fröjd att se. Men Brad som konstig minigubbe på 8 år var mest läskigt.

När jag på kvällen tvättade så upptäckte jag att källaren nu invaderats av ett nytt gäng med djur. Började med att jag tyckte det var en lite väl ettrig blomfluga i tvättstugan, den var liksom inne i torkskåpet, fast i mitt hår, surrandes framför mitt ansikte - hela tiden! När jag upptäckte att det var mer än en, att det var mer en tre, fem, tjugo blev jag orolig. vad är detta? Upptäckte till min fasa att de fanns ännu fler i källargången, det låg t.o.m högar med döda gäng. WHTF??!! Googlade på skadedjur men det enda som liknade mina nya vänner var "blomflugan" och jag kan inte begripa vad i källaren dom kan gilla så mycket att de bildar dunderkoloni? Kusinen, har du koll här? Ska jag behöva ringa Anticimex ännu en gång?

Kommentarer
Postat av: Sylvia

Hello! Vi hade en sådan invasion i trappen för något år sedan. Bananflugor typ, de var brunaktiga och lite tjockare än vanliga blomflugor. Min man fick panik, vi köpte insektsspray och sprayade dem vi såg. Jag tror att de antingen kom från någon glömd sopa någonstans eller från ett avlopp eller så, det kom liksom hos dig väldigt plötsligt och väldigt många. Som när myggorna plötsligt kläcks efter ett regn. Har ni soppåse i källaren? Bananfluga är mitt tips.

2009-01-26 @ 13:14:50
Postat av: LillBarbro

Inga soppåsar i källaren! Men jag vågade ej öppna dörren till pannrummet. Det var där vi hade råttor förut. Tänk om de kommit för att det ligger en död råtta nånstans! Enligt min erfarenhet har "bananflugan" en kropp med en uns av rött i. Det ahde ej dessa. Mer lik en blomfluga. Men som du beskrev era, något större. Vidriga när de e så många! Vad för spray Sylvi??

2009-01-26 @ 13:28:30
Postat av: Sylvia

Vi köpte den på plantagen, Pyrex tror jag det var. Luktar starkt och får väl inte användas hursomhelst men den var effektiv! Den kanske finns hos ica eller blomsteraffär (du bor ju en bit från plantagen), eller så kan jag ta med den när vi ses nästa gång.

Jag såg faktiskt en fet svart blomfluga i morse när jag tänker efter, i badrummet. Den sökte sig också till ansiktet av någon anledning.

2009-01-26 @ 15:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0