Hallå


Det finns en man som länge, länge har jobbat med att sälja cd-skivor på stan. Jag minns honom från mina långresor med pendeltåg till Sollentuna när jag gick i gymnasiet. Ja, så pass länge har han figurerat i tåg och på perronger. Under alla dessa år har jag så många gånger tänkt att jag vill ge honom ett tips. Men jag har aldrig gjort slag i saken. Må hända är jag lite rädd att han ska ta illa upp.

Grejen är den att förutom att han har en av världens mest uttråkade uppsyner så startar han alltid upp ett försök till försäljning med ordet "Hallå". "Hallå" säger han förstrött och visar upp ett par tre cd-skivor som han håller i sin hand. Han låter som en oengagerad tonåring som tvingats att stå på en brödbasar i Vällingby Centrum en hel lördag. Han kan ju omöjligt lyckas sälja med det introt. Jag har aldrig sett någon nappa på hans erbjudande.

Idag när jag mötte honom på Götgatan blev jag glad. Inte för att han verkade ha någon vidare kommers, men för att han ändrat en detalj. Hans anklagande "Hallå" var efter alla dessa år utbytt.  "Hejsan" är det nya Hallå. Måtte detta bli vändningen i cd-försäljningen!



Kommentarer
Postat av: Sylvia

Imponerande att han orkar alla dessa år!

Jag minns när han sålde kassetter! Svårt att återge den totala tristessen i hans Hallå också. Låter typ som på kassetten vi spelade in till Simon.

2009-01-27 @ 10:25:57
Postat av: LillBarbro

Ja jag hade svårigheter att beskriva hans "hallå" men du har ju så rätt när du säger att det var som Simons kasett. Men det är bara du, jag och Annika som vet hur boring det lät...

2009-01-27 @ 12:39:53
URL: http://lillbarbro.blogg.se/
Postat av: sedr

2009-01-27 @ 20:18:06
Postat av: sedir

Oj, det blev fel på inlägget ovan. Vet inte vad som hände. Nåja. Haha.



Är det han svarta äldre mannen som höll till i gången i t-centralen en gång i tiden? Om det är han så fattar jag precis vad du menar. Ett år på Hultsfred så satt vi ett helt camp och bara sade "Hallå" med den mannens mörka, uttråkade, monotona helt-befriad-från-livsglädje-röst. Och det var jävligt kul! Haha.

2009-01-27 @ 20:19:46
URL: http://www.sedir.se
Postat av: sedir

Oj, det blev fel på inlägget ovan. Vet inte vad som hände. Nåja. Haha.



Är det han svarta äldre mannen som höll till i gången i t-centralen en gång i tiden? Om det är han så fattar jag precis vad du menar. Ett år på Hultsfred så satt vi ett helt camp och bara sade "Hallå" med den mannens mörka, uttråkade, monotona helt-befriad-från-livsglädje-röst. Och det var jävligt kul! Haha.

2009-01-27 @ 20:20:19
URL: http://www.sedir.se
Postat av: Sylvia

Ja visst är det han!

2009-01-27 @ 20:42:46
Postat av: Lillbarbro

Japp det e han Sedir. Roligt att du alltid vet vilka figurer jag beskriver...

2009-01-27 @ 22:42:34
URL: http://lillbarbro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0