Semlan för mig är vad plätten är för Fadde


Min vän Lillräven uppmärksammade häromdagen att semlorna redan finns i butik. Och jag instämmer: Absolut tidigare än vanligt bullade dom upp med sina semlor i Gunnarssons fönster. Tror faktiskt att det var direkt efter Nyår, banne mig. Detta mottages hos mig med skräckblandad förtjusning. Jag älskar dessa förrädiska, pudrade små ljuvligheter.

Tänk en ny färsk semla från Gunnarssons. Mmmm... Försiktigt hissar jag upp den ur papperspåsen och drar ett finger genom grädden och den smakar perfekt. Vad gör dom med grädden? Kan omöjligt vara endast vispen som frambringat denna fulländade gräddsmak. Och mandelmassan. Vad ska jag säga? Pure heaven!

Hela härligheten mumsar jag i mig med en känsla av lyx och välmående. Jag är så värd den. Och det är här det blir lite farligt. Att jag hela tiden är så värd en semla. En semla för att det är så snöigt ute. En semla för att det är fredag.  En semla för att det är måndag. En semla för att en kund har varit ett asshole. Jag ser framför mig hur detta kommer att pågå hur länge som helst nu. För när är egentligen Fettisdagen? Jo, den 24 februari. Mer än en månad kvar! Och de försvinner inte ens efter den dagen. Gunnarssons ligger inte ens på ett stenkast avstånd.

Än så länge har bara en endaste semla inmundigats. Det tillsammans med Kollegan. På lagret dukades det upp. Och vi var så värda den. Chefen hade åkt på semester, det var fredag, ja ni hajjar. Jag är inte känd för att ha god karaktär, men allvarligt, skulle ni kunna ignorera dessa, då ligger framför näsan (typ) varje dag, och suktar?


Kommentarer
Postat av: Julie

Ja, nä, de går inte att ignorera. Men jag stör mig på att de börjar sälja de så tidigt!! Rätt ska vara rätt! Och det känns inte lika lyxigt när de finns i flera månader. /Häxan surtant



PS. Såg en räkbomb på Ica här om dagen och tänkte på dig och Kollegan.

2009-01-19 @ 23:28:01
URL: http://littlefox.devote.se
Postat av: Kollegan

Mm, va gooooood den var! I dag när du är alldeles ensam hela långa dagen så lär du ju vara värd en i alla fall, på riktigt alltså. Inte så där som att i dag e de en grå torr Tisdag så då e jag värd en.Utan i dag e jag ensam o ynklig hela långa dagen,kan inte ens gå på muggen om jag har behov att uträtta, o det dessutom på en grå torr Tisdag. Den är det verkligen tyngd i tycker jag, så i dag är du så värd en puderboll i från Gunnarssons, på riktigt värd!

2009-01-20 @ 08:41:08
Postat av: Lillbarbro

Kollegan - jag hör dig. Du har verkligen en poäng där. Och med vilken övertygelse du förmedlar din åsikt. Du har rätt.



Julie - Håller med tillfullo. Och räkbomben är förbrukad för mig kan man säga. Efter att alltid ha haft ett sug efter räkbomb så framkallar den nu mer bara illamående. Majonäsbomb!

2009-01-20 @ 08:57:23
URL: http://lillbarbro.blogg.se/
Postat av: Sylvia

Semlan känns så fräsch och lätt jämfört med räkbomben! Det räckte med den bomb vi delade för ganska länge sen för att jag skulle bli mätt på majonäs för en lång tid framöver... Men jag delar gärna några semlor under kommande månad.

2009-01-20 @ 09:06:51
Postat av: Kollegan

Grejen me räkbomben är att man måste hyvla av ett par lager majonäs för att den ska bli perfekt. Det tog ett par bomber inne på lagret innan jag fick till den perfekt men sen så satt den. Märk oxå att även den iskalla coctailtomaten ska väck för ett perfekt resultat.Va e de med den där iskalla lilla kulan som ska in i varenda färdigrätt man köper? Även i microrätterna ska den pillas med, o när den är micrad så är den om möjligt ännu vidrigare.

2009-01-20 @ 09:34:37
Postat av: Sylvia

Fuktig gurka kan bli problem också tycker jag. Ska testa att hyvla av majonäs, om jag kan hitta någon att dela bomb med...

2009-01-20 @ 10:13:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0