Synthare


I fredags hamnade jag på releasefest för Depeche Mode:s nya skiva. Tillställningen ägde rum på vackra Nalen. Jag har aldrig varit ett fan, kommer nog aldrig att bli, men några i sällskapet propsade och jag tänkte väl lite att varför inte?, någonting.

Egentligen visste jag ju redan det jag nu ska säga men det är något helt otroligt till torrt sällskap de där syntharna. Alla smakfullt och propert klädda i svart, förstås. Och inget ont i det, det är rätt charmigt kan jag tycka. Men det är det här med att inte röra sig. Överhuvudtaget. Här står dom allihop och är säkert alldeles till sig i trasorna inombords över att DM släppt ett nytt album. Ett album som för kvällen spelas ut ur ett mäktigt sound system som dundrar över hela Nalen. Men man rör inte en min. Man står i rekordeliga klungor längs små runda barbord, man sippar på en öl, man språkar lite lätt med en kamrat. Men man rör varken en fena eller en min.

Med undantag för en endaste person. En kille som liksom inte passar in. Han bär turkost och har en solbränna. Och han dansar hänfört framför scenen. Han ser mer ut att höra till kategorin Bartender i Thailand. Jag är ganska säker på att så är fallet tills jag ser att han faktiskt sjunger med i låtarna och kan dom. Tappert försöker han få med andra DM-kamrater i sin dans, en efter en. Men ingen ger sig hän på samma sätt. Han får någon att ta några danssteg på ploj för att sedan snabbt smita tillbaka in i den svarta massan vid barborden så fort chansen ges. Men större delen av kvällen får han lov att dansa ensam. Vilket inte verkar vara ett problem förvisso.

Men så tänker jag att det är lite fint ändå med dessa koder som finns för olika typer av musik. Som synthare är man svartklädd, kammad och rekorderlig. Och denna kväll står de alla just så fint uppställda på Nalen för att hedra Depeche Mode. Så självklart. Så charmigt, på ett sätt. Men på ett annat sätt torrt som fnöske.

Tackar dock för en superkul kväll, Tro´t eller icke.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0